Subject: Statistikaameti küsitlusandmete kasutamiseks AKI loa nõue
From: "Epp Kallaste" <[email-masked]>
To: "AKI info"
Cc: "Statistikaamet" <[email-masked]>, <[email-masked]>
Date: Thu, 4 Jul 2024 18:22:38 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Meil on vaja ”EL 2030 kliimaeesmärkide saavutamise teaduspartnerlus
ministeeriumitele II” (riigihanke viitenumber 270859) olla valmis
kiireloomuliselt pakkuma ministeeriumitele uuringuid ja analüüse, mille
jaoks kavandasime kasutada Statistikaameti regulaarselt kogutavaid
küsitluste andmeid (Eesti Tööjõu-Uuring (ETU), Eesti Sotsiaaluuring (ESU),
Leibkonnaeelarve uuring (LEU), Ajakasutusuuring). Selleks, et meil oleks
võimalik kiirelt (paari nädalaga) olla valmis uuringut tegema ja
ministeeriumitele vajaduspõhiselt kliimaseaduse mõjude kohta hinnanguid
anda, on meil vaja luua valmisolek olemasolevaid andmestikke kasutada ja
meil puudub võimalus selleks igakordselt taotleda Statistikaametist luba
(mis võtab ca kuu aega) ja lisaks Andmekaitse Inspektsioonist luba (mis
võtab samuti ca kuu aega). Nimetatud küsitluste andmed on olemasolevad,
ettevalmistatud ja asjakohased andmed erinevate mõjuhinnangute andmiseks.

Tegemist on olemasolevate riiklikuks statistikaks tehtavate küsitlustega,
milles Statistikaamet kogub valimipõhiselt (valimi suurused ca 10 000
inimest aastas) Eesti inimeste andmeid. Küsitlusandmetest koostab
Statistikaamet ilma isikutunnusteta andmestikud, mida teadlased kasutavad
erinevate uuringute ja analüüside tegemiseks. Andmestikes on eriliigisteks
andmeteks klassifitseeritavate tunnustena rahvuse ja ETUs ka ametiühingu
liikmelisuse kohta. Lisaks on andmestikes inimese hinnang enda
tervislikule seisundile (nt 5-palli skaalal), mida ei saa lugeda
objektiivseteks tervise andmeteks. Andmete analüüs toimub kaugpöördumisega
Statistikaameti serveris ja Statistikaamet kontrollib kõik väljundid
isikute tuvastamise seisukohast enne teadlasele edastamist üle.

Statistikaamet on asunud seisukohale, et peame taotlema nende küsitlusega
kogutud valimipõhiste ja teadlaste jaoks anonüümsete andmete töötlemiseks
luba Andmekaitse Inspektsioonist, kuna need sisaldavad eriliigilisi
andmeid. Hakkasin täitma AKI lehelt taotlust ”Teadusuuringu loa
taotlemiseks poliitikakujundamise uuringute läbiviimiseks”, kuid kuna meie
kui kasutajate jaoks on tegemist anonüümsete küsitluse andmetega, siis ma
ei näe, kuidas seda täita. Samuti näen, et AKI veebihele juhised ütlevad,
et „Luba ei ole vaja taotleda, kui teadusuuring viiakse läbi anonüümsete
andmetega (st isik on tähistatud tunnusega, mis ei võimalda teda
tuvastada), siis neid andmeid ei loeta seaduse mõistes isikuandmeteks.
Kuid teatavatel juhtudel on vaja luba isikuandmete anonüümimiseks, näiteks
siis, kui andmeid anonümiseerib inimene.“ Teadlaste jaoks on tegemist
iskutunnusteta andmetega. Seega palun AKI seisukohta, kas teadlaste jaoks
anonüümsete küsitlusandmete, mis sisaldavad üksikuid eriliigiliste andmete
tunnuseid (rahvus, ametiühingu kuuluvus), kasutamiseks on põhjendatud
selle loa taotlemise nõudmine ja kas AKI näeb sisulist vajadust selliste
taotluste menetlemiseks edaspidi.

Juhin tähelepanu, et sellisel juhul peame igaks Statistikaameti
küsitlusandmete analüüsiks hakkama edaspidi taotlema AKI-st luba, millest
tekib suur koormus nii AKI-le kui teadlastele. Praegu on tekkinud olukord,
kus valimi põhise uuringuga kogutav info inimese rahvuse või tervisele
antud enesehinnangu kohta on uurija vaates sama keeruliselt ligipääsev kui
näiteks inimestele pandud diagnoose sisaldav register Haigekassas.
Sisulised võimalused Eesti tööjõu-uuringu andmete pahatahtlikuks
kasutamiseks on minimaalsed ja nende maandamiseks on juba praegu väga
tugevad meetmed kasutusel (konfidentsiaalsuslepingud teadlastega, analüüsi
toimumine Statistikaameti serveris, kõikide väljavõtete tuvastatavuse
kontroll Statistikaameti poolt).

Lugupidamisega

Epp Kallaste

Juhataja

Eesti Rakendusuuringute Keskus CentAR

 <https://www.centar.ee/>

Rävala 11-8, 10143 Tallinn

reg nr 11343217

tel 5666 7440

koduleht  <https://centar.ee/> https://centar.ee/